Aspekte të jetës socio-ekonomike dhe politike në Kosovë gjatë shekullit XVIII sipas ankesave dhe kërkesave të qytetarëve
Abstrakti
Parimi bazë i shteteve klasike islame të Lindjes së Mesme ishte drejtësia. Ky parim edhe tek osmanët zë një vend të rëndësishëm. Sa më shumë që Sulltani pranonte ankesat e qytetarëve, aq më shumë çmohej personaliteti i tij. Forma e pranimit dhe e ushtrimit të ankesave dhe kërkesave ndryshonte varësisht nga statusi dhe mundësia e qytetarit për të iu ofruar Sulltanit. Sikur bie fjala: të huajt që operonin në kryeqytet nën statusin e tregtarit, ndiznin zjarre në afërsi të Sarajit Osman me qëllim të alarmimit të sulltanit për padrejtësitë që iu bëheshin atyre; qytetarët e kryeqytetit osman, ankesat e tyre ia drejtonin sulltanit kur ai ishte duke shkuar në lutjen javore të së premtes, apo kur dilte për gjueti. Ndërsa, ata të zonave më të thella ankesat dhe kërkesat e tyre i dërgonin në formë të shkruar. Burimi kryesorë i këtij punimi janë 7 dokumente në gjuhën osmane të papublikuara deri më tani, që për tematikë kanë ankesat dhe kërkesat e qytetarëve/nënshtetasve osman të territorit të Kosovës gjatë shekullit XVIII. Shumica e këtyre ankesave/kërkesave kanë marr përgjigje zyrtare nga organet e mbikëqyrura direkt nga sulltani osman në Stamboll. Këto burime nga arkivi osman, nxjerrin në pah dimensionin social, ekonomik, financiar dhe pronësor të qytetarëve të Kosovës gjatë shekullit në fjalë.Shkarkimet
References
-
Halil Inalcık, “Örfî-Sultanî Hukuk (Kanûn) ve Kanûnnâmeler”, Osmanlı Tarihinde İslamiyet ve Devlet,(İstanbul 2016), 57-58.
-
Dritan Egro, Ligji Osman ndër Shqiptarët e Mesjetës së Vonë (Tiranë: 2012),18.
-
Egro, Ligji Osman, 18-19.
-
Joseph Schacht, “Mahkeme”, İslam Ansiklopedisi-MEB, C. VII, (İstanbul: 1993),147- 149.
-
Kosova Nikad i Danas, (Beograd: 1973), 478.
-
Për info më të zgjëruara rreth sistemit të Gjykatave osmane shih. Ismaıl Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilâtı,(Ankara:1965);Abdülaziz Bayındır, İslam Mahkeme Usulu, (İstanbul: 1966); İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin İlmiye Teşkilâtı, (Ankara:1984);Joseph Schacht, “Mahkeme”, İslam Ansiklopedisi-MEB, C. VII, (İstanbul: 1993), 147-149; Ilber Ortayı,”Osmanlı Devletinde Kadı”, Dianet İslam Ansiklopedisi, V.24, (İstanbul: 2001); Gazmend Rizaj, “Roli i Kadiut në Sistemin Administrativ- Gjyqësor të Perandorisë Osmane gjatë shekujve XV-XVIII me vështrim të posaçëm në Arnautllëk”, Gjurmime albanologjike: Seria e shkencave historike 14-1984 (1985): 93-110;Agron Islami, “1579 Numarali Rodosçuk (Tekfurdağı) Şer’iyye Sicilinin Transkripsyonu ve Değerlendirmesi” (Tezë Masteri, Sakarya Üniversitesi), 5-35; Agron Islami-Ayten Ardel, “Defterët e Kadiut Osman (Sixhilatet) – Një Dokument i Rëndësishëm për Historishkrimin e Jetës Sociale dhe Ekonomike të Qyteteve Shqiptare në shek. 15-19, Shembulli i Manastirit”, Java e Shkencës(Prishtinë:2013), 474-480.
-
Halil Inalcik,Sûret-i Defter-i Sancak-i Arvanid, (Ankara:1987); Selami Pulaha, Popullsia shqiptare e Kosovës gjatë shek. XV-XVI (studime dhe dokumente), (Tiranë:1983); Ferid Duka, Shekujt Osmanë në Hapësirën Shqiptare (studime dhe dokumente, ( Tiranë; 2016),Iljaz Rexha, Venbanimet dhe Popullsia Albane e Kosovës (sipas Defterëve Osmane të shekullit XV), (Prishtinë: 2016).
-
Halil Inalcık, “Şikayet Hakkı: Arz-i Hâl ve Arz-i Mahzarlar”, Osmanlı’da Devlet, Hukuk ve Adalet, (İstanbul: 2000), 48-51.
-
Başbakanlık Osmanlı Arşivi (BOA) A.DVNSAHKR. d. 112/1009, Prill 1743.
-
BOA.A.DVNSAHKR.d. 12/59, tetor 1764.
-
Yücel Özkaya, 18. Yüzyılda Osmanlı Toplumu, (İstanbul: 2010), 11.
-
Loniku është taksë e veçantë vetëm për rajen e cila banonte në zonat e minierave.
-
Taksë e jashtëzakonshme.
-
Rezerva ushqimore që shteti osman i blinte me para nga populli dhe i mbante të gatshme gjatë kohës që ushtria ndodhej në fushata ushtarake.
-
BOA. IE.MDN. 2/144. Më 12.08.1698.
-
Taksë e jashtëzakonshme, që merrej në kohëra lufte.
-
Kejli është njësi matëse e grurit.
-
Monedh osmane.
-
BOA. A.DVN.MHM. 1/55, më 1742
-
Taksë e luftës.
-
BOA. A. DVNSAHKR. d. 21/131, Gusht 1764.
-
Emri mund të lexohet Sehik ose Sehin.
-
BOA.A.DVNSAHKR.d.17/108, Gusht 1761.
-
Gazmend Rizaj, “Roli i Kadiut në Sistemin Administrativ- Gjyqësor të Perandorisë Osmane gjatë shekujve XV-XVIII me vështrim të posaçëm në Arnautllëk”, Gjurmime albanologjike: Seria e shkencave historike 14-1984 (1985): 104-105.
-
Historia e Popullit Shqiptar, V. I (Tiranë:2002), 523.
-
BOA. C. MF.14/685, më 25 janar 1766.
-
BOA.A.DVNSAHKR.d. 16/105, Tetor 1770.
References
Halil Inalcık, “Örfî-Sultanî Hukuk (Kanûn) ve Kanûnnâmeler”, Osmanlı Tarihinde İslamiyet ve Devlet,(İstanbul 2016), 57-58.
Dritan Egro, Ligji Osman ndër Shqiptarët e Mesjetës së Vonë (Tiranë: 2012),18.
Egro, Ligji Osman, 18-19.
Joseph Schacht, “Mahkeme”, İslam Ansiklopedisi-MEB, C. VII, (İstanbul: 1993),147- 149.
Kosova Nikad i Danas, (Beograd: 1973), 478.
Për info më të zgjëruara rreth sistemit të Gjykatave osmane shih. Ismaıl Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilâtı,(Ankara:1965);Abdülaziz Bayındır, İslam Mahkeme Usulu, (İstanbul: 1966); İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin İlmiye Teşkilâtı, (Ankara:1984);Joseph Schacht, “Mahkeme”, İslam Ansiklopedisi-MEB, C. VII, (İstanbul: 1993), 147-149; Ilber Ortayı,”Osmanlı Devletinde Kadı”, Dianet İslam Ansiklopedisi, V.24, (İstanbul: 2001); Gazmend Rizaj, “Roli i Kadiut në Sistemin Administrativ- Gjyqësor të Perandorisë Osmane gjatë shekujve XV-XVIII me vështrim të posaçëm në Arnautllëk”, Gjurmime albanologjike: Seria e shkencave historike 14-1984 (1985): 93-110;Agron Islami, “1579 Numarali Rodosçuk (Tekfurdağı) Şer’iyye Sicilinin Transkripsyonu ve Değerlendirmesi” (Tezë Masteri, Sakarya Üniversitesi), 5-35; Agron Islami-Ayten Ardel, “Defterët e Kadiut Osman (Sixhilatet) – Një Dokument i Rëndësishëm për Historishkrimin e Jetës Sociale dhe Ekonomike të Qyteteve Shqiptare në shek. 15-19, Shembulli i Manastirit”, Java e Shkencës(Prishtinë:2013), 474-480.
Halil Inalcik,Sûret-i Defter-i Sancak-i Arvanid, (Ankara:1987); Selami Pulaha, Popullsia shqiptare e Kosovës gjatë shek. XV-XVI (studime dhe dokumente), (Tiranë:1983); Ferid Duka, Shekujt Osmanë në Hapësirën Shqiptare (studime dhe dokumente, ( Tiranë; 2016),Iljaz Rexha, Venbanimet dhe Popullsia Albane e Kosovës (sipas Defterëve Osmane të shekullit XV), (Prishtinë: 2016).
Halil Inalcık, “Şikayet Hakkı: Arz-i Hâl ve Arz-i Mahzarlar”, Osmanlı’da Devlet, Hukuk ve Adalet, (İstanbul: 2000), 48-51.
Başbakanlık Osmanlı Arşivi (BOA) A.DVNSAHKR. d. 112/1009, Prill 1743.
BOA.A.DVNSAHKR.d. 12/59, tetor 1764.
Yücel Özkaya, 18. Yüzyılda Osmanlı Toplumu, (İstanbul: 2010), 11.
Loniku është taksë e veçantë vetëm për rajen e cila banonte në zonat e minierave.
Taksë e jashtëzakonshme.
Rezerva ushqimore që shteti osman i blinte me para nga populli dhe i mbante të gatshme gjatë kohës që ushtria ndodhej në fushata ushtarake.
BOA. IE.MDN. 2/144. Më 12.08.1698.
Taksë e jashtëzakonshme, që merrej në kohëra lufte.
Kejli është njësi matëse e grurit.
Monedh osmane.
BOA. A.DVN.MHM. 1/55, më 1742
Taksë e luftës.
BOA. A. DVNSAHKR. d. 21/131, Gusht 1764.
Emri mund të lexohet Sehik ose Sehin.
BOA.A.DVNSAHKR.d.17/108, Gusht 1761.
Gazmend Rizaj, “Roli i Kadiut në Sistemin Administrativ- Gjyqësor të Perandorisë Osmane gjatë shekujve XV-XVIII me vështrim të posaçëm në Arnautllëk”, Gjurmime albanologjike: Seria e shkencave historike 14-1984 (1985): 104-105.
Historia e Popullit Shqiptar, V. I (Tiranë:2002), 523.
BOA. C. MF.14/685, më 25 janar 1766.
BOA.A.DVNSAHKR.d. 16/105, Tetor 1770.